0
فروشگاه
0

تاثیر خاله بازی بر خلاقیت کودکان

فهرست مطالب

تاثیر خاله بازی بر خلاقیت کودکان

مقدمه

بازی هایی مثل خاله بازی در گروه بازی های نمایشی و تقلیدی قرار می گیرند. به این دلیل که کودک رفتار بزرگتر خود را تقلید می کند و در بازی های خود مانند آن رفتار را استفاده می کند. و یک نمایش را بر اساس خلاقیت خود اجرا می کند. این نوع بازی نقش مهمی در شکل گیری شخصیت کودک ایفا می کند.

و بهتر است که بدانید علی رغم تصور خیلی از مادر و پدرها که خاله بازی را یک سرگرمی ساده می دانند، این بازی باعث کمک به رشد و شخصیت کودک، و همچنین باعث سلامت روحی او در بزرگسالی می شود.

با بازی کردن کودک، دنبال اکتشاف، تخیل و هیجان است. و همچنین موقع بازی با دوستان و عروسک ها باعث تخلیه انرژی کودک می شود. که همین موجب درمان اختلال اضطراب در او می شود.

روانشناسان معتقد هستند که یک کودک بیشتر درون افکار و خیال پردازی های خود غرق است و کمتر در فضای واقعی حضور دارد. مخصوصا کودکانی که در دوران قبل از پیش دبستان قرار دارند، بخش زیادی از افکار روزانه خود را به خیال پردازی و نقش آفرینی در بازی های کودکانه اختصاص می دهند.

کودکان می توانند در کنار یکدیگر بازی کنند و در نقش یک خانواده ظاهر شوند. آن ها با خلاقیتی که دارند یک داستان نمایشی را آغاز می کنند و با توجه به شناختی که از محیط دارند بازی را ادامه می دهند. کودکان به دلیل این که نقش های مختلفی را بازی می کنند، باعث آشنایی آن ها با انوع شخصیت ها و مشاغل مختلف می شود.

اهمیت بازی

تحقیقات نشان می دهد که خانواده بهترین مکان برای یادگیری مهارت ها است. که بازی باعث یادگیری مهارت ها می شود. و علاوه بر کودکان بزرگسالان هم می توانند در بازی کردن همراه کودکان شوند.

خاله بازی چیست؟

خاله بازی یکی از بازی های محبوب دوران کودکی است، که اکثر کودکان مخصوصا دختر بچه ها این بازی دوست داشتنی را تجربه کرده اند.

در خاله بازی کودک زندگی والدین و بزرگسالان را تقلید می کند. این بازی قدیمی در انگلیسی به معنی play grown up می باشد. که این کلمه نشان از تاثیرات این بازی بر روی سلامت جسمی و روانی کودک است.

در این بازی کودک می خواهد وارد دنیای بزرگسالان شود، بنابراین تلاش می کند که رفتار آن ها را تقلید کند. بنابراین هر کودک نقش یکی از اعضای خانواده را تقلید می کند. و با توجه به نقشی که انتخاب کرده وظایفی را انجام می دهد.

جالب است که بدانید یکی از بازی های محبوب تقلیدی بین کودکان دکتر بازی است.

در خیلی از مواقع کودک با خاله بازی و نقش بازی کردن نیازها و خواسته های خود را نشان می دهد. مثلا کودکی که همیشه پدر و مادرش در حال دعوا هستند، کودک هنگام بازی به عروسک خود محبت می کند و مثل یک مادر خوب رفتار می کند.

علاوه بر دختر بچه ها که نقش مادر خود را مانند آشپزی، آرایش کردن و… تقلید می کنند. پسر بچه ها هم دقیقا مانند پدرها در بازی کردن رفتار می کنند. آن ها مانند پدر خود رانندگی می کنند، سرکار می روند، اخبار می بینند و دیگر رفتارهای پدر را تقلید می کنند.

با چنین بازی هایی مهارت های ارتباطی کودک از جمله: مهارت حضور کودک در جمع و ارتباط برقرار کردن با دیگر کودکان سبب می شود تا توانایی هایی مثل هماهنگی اندام ها و شناخت آن ها، حرف زدن، چگونه رفتار کردن، درست و غلط بودن ها، چگونگی استفاده از اسباب بازی ها و بسیاری دیگر از توانایی ها در کودک ارتقا و رشد پیدا کند.

به همین دلیل است که یکی از بهترین بازی ها برای تقویت رشد شناختی و روانی کودکان خاله بازی می تواند باشد.

اهمیت بازی کودکان در بزرگسالی

بازی های تقلیدی دقیقا شروع یک مسئولیت بزرگ در بزرگسالی است. مثلا شخصی  که از همان کودکی علاقه به دکتر بازی یا بازی دزد و پلیس دارد و در دوران کودکی این بازی را انجام می دهد به احتمال زیاد در بزرگسالی می تواند یک پزشک یا یک پلیس موفق باشد. یا کودکی که از همان کودکی از عروسک های خود به خوبی پرستاری و نگهداری می کند و به خوبی با آن ها رفتار می کند به احتمال زیاد می تواند یک پرستار یا یک مادر موفق و با حوصله در آینده بشود.

البته باید این نکته مهم هم گفته شود که با توجه به این که روانشناسان، روانپزشکان و متخصصین اطفال در مورد اهمیت خیال پردازی و نقش آفرینی در بازی ها برای مسئولیت های بزرگ و جدی در آینده تاکید کرده اند، اما همیشه این اتفاق نمی افتد و مواردی وجود دارد که خلاف آن مشاهده شده است.

باور غلط در خانواده ها

متاسفانه یکی از باورهای غلط در خانواده ها تفکیک جنسیت است. خانواده هایی که از همان کودکی سراغ تفکیک جنسیت می روند و به کودک خود به دلیل این که دختر یا پسر است می گویند چون دختر یا پسر هستید حق انجام چنین بازی ای را ندارید.

به این موضوع حتما توجه کنید این که کدام بازی تقلیدی و نمایشی برای کودکان بهتر است، مساله ای هست که باید خود کودک تعیین کند که از انجام دادن چه بازی و سرگرمی ای لذت می برد.

شما به عنوان والدین کودک خود نباید به دلیل این که فرزند شما دختر یا پسر است او را از اسباب بازی هایی که از بازی با آن ها لذت می برد و دوست دارد، محروم کنید.

به عنوان مثال این که نباید پسر بچه ها عروسک بازی یا خاله بازی کنند و فقط باید سراغ بازی هایی از جمله: تفنگ بازی، ماشین بازی و… بروند، یا این که بازی با هواپیمای بچه گانه، ماشین اسباب بازی، اسلحه پلاستیکی و… به دلیل این که این بازی ها پسرانه است و با روحیه دخترانه به دلیل خشن بودن چنین بازی هایی همخوانی ندارد اجازه بازی به دختر بچه های خود را نمی دهند، و این باوری غلط است. و اصرار والدین به این که پسر بچه خود نباید خاله بازی یا عروسک بازی کند یا دختر بچه خود نباید ماشین بازی یا اسلحه پلاستیکی بازی کند، بیشتر باعث لجبازی و حریص تر و کنجکاو شدن کودک به انجام دادن آن بازی می شود.

کودکان نیاز دارند که با بازی کردن نقش خود را بشناسند. و این شناخت نقش، به شکل گیری هویت شان کمک می کند.

بهتر است والدین از دیدگاه دیگه ای به این قضیه نگاه کنند. به عنوان مثال: پسربچه ها موقع عروسک بازی محبت و تربیت به فرزند خود را در آینده یاد می گیرند و این که چگونه از فرزند خود به خوبی مراقبت کنند. و از کودکی می توانند با چنین بازی هایی مسئولیت های بزرگ خود در آینده را تمرین کنند.

و همچنین دختر بچه ها با بازی با اسباب بازی هایی که آن ها را پسرانه می دانید یاد می گیرند که در آینده چگونه در زندگی با مشکلات رو به رو شوند و از خود در برابر خطرات محافظت کنند.

افزایش قوه ی درک کودک در خاله بازی

خاله بازی یا بازی های تقلیدی نقش موثر و زیادی در شناخت کودک در مسائل زندگی دارد. به این منظور که کودک در زمان بازی، خواسته های خود را با عروسک خود در میان می گذارد. حتی در هنگام خاله بازی کودک توقعاتی که از دیگران دارد را برای عروسک خود توضیح می دهد.

پیشرفت تکلم  و اعتماد به نفس کودک در زمان بازی

یکی از دلایلی که کودک دوست دارد با عروسک صحبت کند و ساعت ها با او وقت بگذراند به این دلیل است که عروسک هیچ موقع از بازی با کودک خسته نمی شود و بدون هیچ توقف و واکنشی به صحبت های کودک گوش می دهد. برای همین عروسک یکی از بهترین دوستان کودک شناخته می شود.

در بازی های تخیلی که کودک انجام می دهد شخصیت ها و قهرمان های مختلفی وجود دارد. به همین منظور کودک با انواع لحن های مختلف با عروسک صحبت می کند و باعث بهبودی در تکلم کودک می شود. و همچنین اگر در صحبت کردن اشکالاتی وجود داشته باشد عروسک اشکالات کودک را برطرف نمی کند و همچنین صحبت او را قطع نمی کند. و همین باعث ارتباط عمیق کودک با عروسک و در نتیجه باعث شخصیت و اعتماد به نفس کودک از نظر اجتماعی می شود. و باعث بهبود پیدا کردن کیفیت روابط او با دیگران می شود.

نقش خاله بازی برای درمان کودک

بعضی کودکان هنگام ناراحتی های خود ساکت هستند. شما از طریق خاله بازی می توانید کاری کنید که کودک خود احساسات، مشکلات روحی، ناراحتی ها، عواطف و… خود را به زبان بیاورد. و سپس شما می توانید پروسه درمان را شروع کنید.

نکات مهم هنگام همبازی شدن با کودک

والدین عزیز اگر قصد دارید برای بازی با کودک خود همراه شوید حتما به نکات زیر توجه کنید:

  • با عروسک های فرزند خود به خوبی رفتار کنید و به آن ها احترام بگذارید، به این دلیل که آن ها جزئی از شخصیت کودک شما هستند.
  • در طول بازی فرزند خود را مجبور به تحمیل خواسته های خود نکنید. و در زمان بازی کودک خود را مجبور به کاری نکنید.
  • مطمئنا کودک در طول بازی اشتباهاتی را مرتکب می شود. والدین عزیز در هنگام بازی اشتباهات کودک را یکسره به کودک خود نگویید، و به او اشتباهاتش را گوشزد نکنید. و از جملات با بار منفی مانند عروسک خانم و یا آقا شیر این کار را نمی کند استفاده نکنید. به این دلیل که علاقه ی او به عروسک دلخواهش کم می شود، و بر روی کودک اثر مخرب می گذارد.

کلیپ معرفی بهترین اسباب بازی خاله بازی

[aparat id=’XsTeh’]

در ادامه قرار است چندین مدل از بهترین و پرفروش ترین اسباب بازی هایی  که در سایت بانی نیک موجود است و به خلاقیت بیشتر کودک شما منجر می شود را به شما معرفی کنیم.

اسباب بازی آشپزخانه:

یکی از اسباب بازی های خوبی که والدین هم می توانند همراه با کودک خود همبازی شوند، تهیه اسباب بازی آشپزخانه و آشپزی چوبی کودک کیدکرفت مدل KidKraft 53370 می باشد. با این بازی والدین به همراه کودک خود می توانند مواردی که داخل آشپزخانه وجود دارد را به فرزند خود آموزش دهند.

این بازی دوست داشتنی دختر و پسر ندارد. بیشتر کودکان علاقه ی زیادی به درست کردن غذا در دوران کودکی دارند. بازی با ست آشپزخانه چوبی کید کرفت می‌تواند جذابیت و حس و حال خوب بسیار زیادی را به خاله بازی اضافه کند.

درب فر و مایکروویو این آشپزخانه چوبی باز و بسته می‌شوند، و بچه ها می‌توانند غذاهایی که در اسباب بازی وجود دارند را درون آن‌ها قراردهند تا آشپزخانه تکمیل تری داشته باشند.

همچنین می‌توانند با استفاده از قابلمه و ماهی تابه و کفگیر و ملاقه ای که در این ست آشپزخانه چوبی کیدکرفت قراردارد، بر روی اجاق گاز فر دار این اسباب بازی غذاهای خیالی  و متنوع برای مهمان هایشان بپزند.

کیک ها و کوکی های ترد و خوشمزه را می‌توانند درون فر قرار دهند و برای مهمانی عصرانه آماده شان کنند.

یا با استفاده از مایکروویو غذاها را برای مهمان هایشان گرم نگه دارند.

بعد از یک عالمه خوشگذرانی و مهمان داری نوبت می ‌رسد به نظافت و شستشوی ظرف‌هایی که کثیف شده‌اند.

بشقاب ها و لیوان‌ های کثیف را درون سینک ظرف شویی قرار دهید، شیر آب را باز کنید و ظرف ‌ها را بشویید.

این ست آشپزخانه چوبی کودک دارای قفسه های بیرونی زیبایی است که می‌توانید وسایل تزئینی آشپزخانه تان را طبق سلیقه خوبی که دارید، بر روی آن ها بچینید و زیبایی آشپزخانه تان را دو برابر کنید.

همچنین می توانید برای نظم دهی بیشتر به وسایل آشپزخانه تان، کفگیر، ملاقه و دستگیره را از چنگک ها آویزان کنید.

تمامی قطعات این آشپزخانه از پلاستیکی با کیفیت بسیار بالا، مواد اولیه درجه یک و فاقد مواد شیمیایی تولید شده است.

چند نمونه از ست آشپزخانه در سایت:

ست آشپزخانه دد طرح باربی Barbie Kitchen Set

آشپزخانه کودک چوبی کیدکرفت مدل KidKraft 20061

آشپزخانه چوبی اسباب بازی کیدکرفت KidKraft 53179

کامیون آشپزخانه قابل حمل ۲ در ۱ Mobile Kitchen Truck

ست اسباب ‌بازی تمیزکاری

محصولات تمیزکاری شامل وسایل برقی مانند: چرخ خیاطی، اسباب بازی ست نظافت و ماشین لباس شویی، اتو، جاروبرقی می باشد.

بهتر است محصولاتی را بخرید که برای کودک خود در هنگام بازی صدا یا نور تولید کند. به این دلیل که کودکان دوست دارند این اسباب بازی ها کارایی داشته باشند. و مثل یک ماکت نباشند و قابلیت حرکت کردن را داشته باشند.

چند نمونه از ست اسباب بازی تمیزکاری در سایت:

اسباب بازی اتو بخار مدل KAI-MING 3207

ماشین لباس شویی اسباب بازی مدل KAI-MING 3216

ست واگن نظافتی دد طرح فروزن Dede Cleaning trolley Frozen

ست اسباب ‌بازی آرایشی

یکی دیگر از وسایلی که کودکان علاقه ی خاصی به آن نشان می دهند میز آرایشی می باشد. که این محصولات شامل: میز آرایش، سشوار، صندلی و ابزار آرایش می باشد. کودکان عاشق تقلید از والدین خود هستند. و همیشه خود را در بازی در جایگاه والدین قرار می دهند. که دقیقا یکی از تقلیدهایی که بیشتر کودکان در بازی انجام می دهند بازی با میز آرایشی و وسایل آن است که خود را جای مادر تصور می کنند. و مانند مادر خود شروع به آرایش کردن می کنند. و به دلیل استفاده کودکان از وسایل آرایشی مادران توصیه می شود در هنگام خرید به کیفیت و سلامت محصولات آرایشی دقت شود. این وسایل باید بدون هیچ ماده شیمیایی باشد و کاملا از مواد طبیعی ساخته شده باشد. و همچنین هنگام بازی با وسایل آرایشی بهتر است مراقب کودک خود باشید و او را تحت نظر بگیرید.

چند نمونه از ست اسباب بازی آرایشی در سایت:

ست لوازم آرایشی به همراه دستگاه بافت مو، لاک و لوازم تزئین مو Clementons

ست آرایشی چوبی با جعبه فلزی پیکاردو Picardo Beauty Playset

ست آرایشی طراحی ناخن با لاک، ناخن مصنوعی و دستگاه لاک خشک کن Little Girls

میز آرایشی آینه دار به همراه لوازم آرایش، طراحی ناخن و لاک

ست چیدمانی سری میز آرایشی Dresser Vanyeh

ست چیدمانی آرایشی Xiong Cheng 008-905

ست اسباب بازی فروشگاهی

کودک به وسیله ی ست اسباب بازی فروشگاهی می تواند فروشندگی را تجربه کند. این اسباب بازی هم برای دختران و هم برای پسران مناسب است. و کودکان می توانند با گوشه ای از زندگی فروشندگی آشنا شوند. به دلیل این که این وسیله ی بازی یک سرگرمی تعاملی است، کودکان همراه با دوستان و خانواده می توانند سرگرم این بازی شوند. که حتی باعث بالا رفتن اعتماد به نفس در کودک می شود.

چند نمونه از ست اسباب بازی آرایشی در سایت بانی نیک:

صندوق فروشگاه کودک با بارکد خوان  Cash Register

اسباب بازی صندوق فروشگاه کودک با بارکد خوان

سبد خرید چرخدار دد طرح باربی  Barbie Trolley

ست صندوق فروشگاهی هوشمند وین فان  Winfun Smart Cash Register Set

ست چیدمانی سری کیف فروشگاه سبزیجات Vanyeh Vegetable Shop Bag

جمع‌ بندی

اگر تا آخر مقاله همراه با بوده باشین، در حال حاضر به خوبی می دانید که خاله بازی یک بازی معمولی و ساده نیست. و آن طور که در تصور خیلی از والدین است این یک بازی بی فایده نیست. این بازی جذاب باعث رشد روانشناختی کودک می شود. و باعث تقویت در اعتماد به نفس کودک و همچنین باعث جلوگیری از بروز مشکلات روحی و روانی در کودک می شود. این بازی باعث می شود کودک شرایط بهتری را برای بازی کردن تجربه کند.

در این بازی والدین می توانند به کودک خود ملحق شوند. ولی باید نحوه ی برخورد با کودک و عروسک های او را در نظر بگیرند. و با دقت فراوان برخورد کنند.

در این مقاله ابتدا در مورد این بازی و اهمیت آن توضیح دادیم و سپس به مزایای سرگرمی خاله بازی پرداختیم. و در آخر برخی از محبوب ترین ست های بازی مربوط به بازی های تقلیدی یا همان خاله بازی را به شما معرفی کردیم. که می توانید به عنوان یک هدیه مناسب برای کودک خود از سایت بانی نیک تهیه کنید. ممنون از این که با ما همراه بودید. و امیدواریم که این مطلب برای شما مفید بوده باشد. و توانسته باشیم با این مقاله اطلاعات مفیدی را در اختیار شما قرار داده باشیم. و بتوانید باعث رشد روحی و روانی و جسمانی خوبی برای کودک خود شوید. خواهشمندیم با ارسال نظرات و تجربیات خود ما را در ارائه بهتر مطلب یاری کنید.

اشتراک گذاری:

جستجو در بلاگ ها
دسته بندی ها
آخرین مطالب
راهکار ای مقابله با شستن اسباب بازی ها
چرا کودکم اسباب بازی هایش را می شکند
.
اسباب بازی عید 1402
خرید اسباب بازی عید 1402
.
بهترین تفنگ اسباب بازی
بهترین تفنگ اسباب بازی
.
15 حقیقیت درباره خرید لگو LEGO برند
15 حقیقت درباره لگو که بهتر است بدانید
.
داستان اسباب بازی های زورو، zuru اسباب بازی، خرید تفنگ زورو
داستان اسباب بازی های Zuru
.
حقایق دنیای باربی ، خرید عروسک باربی ، انچه درباره باربی نمیدانیم
حقایق دنیای باربی
.

مطالـــــــــب مرتــــــــــــبط

2 دیدگاه در “تاثیر خاله بازی بر خلاقیت کودکان

  1. تصویر آواتار عطیه گفت:

    سلام وقتتون بخیر ، به نظر منم خاله بازی برای شکوفایی استعداد بچه ا به خصوص دختر بچه ها خیلی عالیه .
    من ست اسباب بازی آشپزخانه برای خاله بازی دخترم سفارش دادم و خیلی بهش علاقه داره .

    1. تصویر آواتار farzane azad گفت:

      سلام وقتتون خوش ، بله یکی از محبوب ترین بازی ها برای بچه ها بازی با اسباب بازی های خاله بازی شمال انواع ست اشپزخانه است.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

0
    0
    سبد خرید شما
    سبد خرید شما خالی استبرگشت به فروشگاه
    منو
    فروشگاه
    سایدبار
    0 علاقه مندی
    0 محصول سبد خرید

    سبد خرید

    بستن (Esc)

    ورود

    بستن (Esc)